WYSTAWA PRACA PRAGA
zgłoszenia prac na wystawę
About this process
REGULAMIN NABORU DO UDZIAŁU W WYSTAWIE PRACA PRAGA
1. ORGANIZATOR I INFORMACJE O PROJEKCIE OPENHERITAGE
1.1. Organizatorem naboru oraz wystawy jest Oddział Warszawski Stowarzyszenia Architektów Polskich (zwany dalej Organizatorem lub OW SARP), z siedzibą przy ul. Foksal 2 00-366 w Warszawie.
1.2. Nabór organizowany jest jako jedno z działań PragaLAB, Cooperative Heritage Lab projektu OpenHeritage, finansowanego ze środków Komisji Europejskiej na podstawie umowy grantowej nr 776766, którego partnerem konsorcjum jest OW SARP, a liderem Metropolitan Research Institute z Budapesztu. Strona projektu: www.openheritage.eu. Przedstawicielami Organizatora w sprawach związanych z naborem są: Dominika P. Brodowicz, Maciej Czeredys, Natalia Daca i Katarzyna Sadowy.
1.3. Celem naboru i organizacji wystawy jest interpretacja i współczesne odczytanie dziedzictwa warszawskiej Pragi poprzez działania twórcze szeroko rozumianej wspólnoty tego dziedzictwa (heritage community). Planowane działania związane są ze wzmacnianiem roli wspólnoty i jej udziału w określaniu wartości kulturowych Pragi.
1.4. Wystawa w przestrzeni fizycznej Pragi Północ będzie elementem większego przedsięwzięcia kuratorskiego, współczesnej otwartej interpretacji dziedzictwa Pragi związanego z pracą, „przewodnika po (nie)istniejącej wystawie” (dalej: przewodnik). Dokumentacja wystawy będzie prezentowana w tych ramach na stronie ohpraga.pl oraz w publikacjach dotyczących przewodnika. W przewodniku oprócz dokumentacji zdjęć prezentowanych podczas Wystawy znajdą się także koncepcje prac, reprodukcje prac oraz teksty stanowiące otwarte zaproszenie dla odbiorców do odczytywania interpretacji wymienionych tematów opisanych w punkcie 3.4,tworzenia własnych interpretacji, spaceru po Pradze z przewodnikiem i zobaczenia lub wyobrażenia sobie poszczególnych elementów wystawy.
1.5. Szczegółowe informacje i warunki naboru określa niniejszy Regulamin.
2. SPOSÓB POROZUMIEWANIA SIĘ Z ORGANIZATOREM
2.1. Osobami uprawnionymi do kontaktów z Uczestnikami/Uczestniczkami są: Katarzyna Sadowy, katarzyna.sadowy@ohpraga.pl oraz Natalia Daca natalia.daca@ohpraga.pl.
2.2. Uczestnicy/Uczestniczki mogą kontaktować się z Organizatorem w celu zadania pytań wysyłając maila na oba powyższe adresy e-mail. Odpowiedzi zostaną zamieszczone na stronie https://partycypuj.ohpraga.pl/processes/wystawa/f/314/
2.3. Zgłoszenia należy przesłać w formie cyfrowej wyłącznie za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego dostępnego na platformie PragaLAB https://partycypuj.ohpraga.pl/processes/wystawa/f/312/
2.4. Zgłoszenia Uczestników/Uczestniczek poprzez platformę nie będą widoczne dla nikogo poza Organizatorem.
3. PRZEDMIOT, CEL, ZADANIA I ZAŁOŻENIA WYSTAWY
3.1. Celem niniejszego naboru jest prezentacja prac artystycznych (dalej: prac artystycznych lub prac) lub rzeczy wytworzonych w ramach lokalnej produkcji – urban manufacturing (dalej: produktów).
3.1.1. Pracą artystyczną powinna być praca już istniejąca. Celem naboru nie jest wytworzenie nowych prac, ale nadanie nowych znaczeń miejscom dzięki zestawieniu ich z pracami współczesnymi ijuż istniejącymi. Takie założenie zostało także przyjęte w przekonaniu, że należy doceniać i lepiej poznawać zasoby już istniejące (w tym prace artystyczne). Forma pracy artystycznej, miejsce i czas jej powstania nie podlegają ograniczeniom poza wymogami praktycznymi i prawnymi określonymi w niniejszym regulaminie. Miejsce powstania pracy lub zamieszkania artysty/artystki nie musi być stricte związane z Pragą.
3.1.2. Produktem może być każda rzecz spełniająca definicję miejskiej produkcji: fizyczne przekształcenie materiałów lub elementów w przedmioty, maszyny i urządzenia; produkcja, która jest realizowana w mieście, wpływa na funkcjonowanie miasta, ale także jest przez miasto kształtowana. Może to być produkt będący efektem pracy rzemieślniczej lub przemysłowej prowadzonej na Pradze Północ, Pradze Południe lub Targówku w Warszawie. Preferowane są produkty powstające w sposób odpowiedzialny wobec społeczeństwa i środowiska.
3.2. W ramach naboru Uczestnicy/Uczestniczki zapraszani są do zgłoszenia dzieła - instalacji artystycznej, na które składają się następujące elementy:
3.2.1. Praca artystyczna lub produkt.
3.2.2. Miejsce, w jakim planowana jest prezentacja pracy/rzeczy. Miejsce to musi być widoczne z przestrzeni publicznej, ogólnodostępnej (np. okno, witryna, ogródek) lub musi stanowić przestrzeń ogólnodostępną wewnątrz budynku, do której dostęp jest zapewniony przez min. 5 dni w tygodniu i min. przez 8 godzin dziennie lub musi stanowić fragment przestrzeni ogólnodostępnej (na zewnątrz). Uczestnicy/ Uczestniczki odpowiadają w pełni za możliwość prezentacji pracy/rzeczy w wybranych przez siebie miejscu, w sposób zgodny z zapisami Regulaminu, przepisami prawa oraz przestrzegając zasad bezpieczeństwa dla odbiorców. Miejsce to musi być zlokalizowane na Pradze Północ. Preferowane są miejsca, które wiążą się z dziedzictwem pracy. Inspiracją do wyboru miejsca może być publkacja na temat dziedzictwa produkcyjnego na Pradze https://ohpraga.pl/warszawskie-dziedzictwo-postindustrialne/ oraz mapa z oznaczeniem istniejących obiektów https://ohpraga.pl/mapa/ .
3.2.3. Sposób prezentacji, który powinien: zapewnić dostępność i możliwość zobaczenia pracy/rzeczy jak największej liczbie odbiorców; stanowić rodzaj komentarza czy interpretacji zagadnień poruszanych w ramach wystawy.
3.2.4. Termin, w jakim planowana jest dostępność instalacji dla publiczności. Termin musi zawierać się pomiędzy 1 a 20 lutego 2022 r., przy czym instalacja musi być dostępna przez 7 kolejnych wybranych dni kalendarzowych od daty rozpoczęcia jej prezentowania.
3.3. W zgłoszeniu należy wskazać, że uwzględniono warunki ekspozycji pracy (odpowiednio we wnętrzu lub na zewnątrz, w tym warunki atmosferyczne). Uczestnicy/Uczestniczki odpowiadają za należyte zabezpieczenie pracy/produktu podczas jej transportu oraz wystawiania w wybranym miejscu. Sposób wystawienia pracy/produktu musi uwzględniać metryczkę pracy oraz oznaczenia graficzne dotyczące projektu OpenHeritage określone w załączniku 4.
3.4. Proponowana instalacja artystyczna ma stanowić komentarz do następujących tematów związanych z dziedzictwem pracy:
- WARUNKI PRACY, w szczególności twórczej i wytwórczej, rola przestrzeni dla osób pracujących, znaczenie lokalizacji na Pradze dla pracy artystycznej i produkcyjnej;
- ENERGIA, rozumiana zarówno w sposób dosłowny, jak i metaforyczny. Zapotrzebowanie na energię, elektryfikacja, a obecnie cyfryzacja są silnie związane z produkcją i przemysłem. Jednocześnie obszary pracy stanowią miejsca energii ludzkiej, twórczej, społecznej.
- KOBIETY i ich rola jako twórczyń, producentek, pracownic, a także jako odbiorczyń pracy i produkcji, konsumentek.
- LUKSUS jako wyzwanie dla gospodarki zrównoważonej, odpowiedzialnej. Luksus może być zarówno obciążeniem dla niej, jak i wzorcem wysokiej jakości, trwałości. Zagadnienie luksusu może być odniesione do problemu nadmiaru (w sztuce i w produkcji).
3.5. Elementem wykonania dzieła, którego dotyczy nabór jest także organizacja min. jednego oprowadzania (spotkania, eventu) dla publiczności, który przybliży jej prezentowaną instalację i związane z nią treści. Termin oprowadzania zostanie uzgodniony z Organizatorem podczas podpisywania umowy.
4. UCZESTNICY/UCZESTNICZKI ORAZ ZASADY KWALIFIKACJI ZGŁOSZEŃ
4.1. O udział w wystawie mogą ubiegać się: pełnoletnie osoby fizyczne lub osoby prawne posiadające prawa do prezentacji pracy w sposób określony w Regulaminie.
4.2. Zgłaszając swój udział w wystawie Uczestnik/Uczestniczka oświadcza, że:
4.2.1. zgłaszana praca artystyczna stanowi przedmiot jego samodzielnej twórczej działalności o indywidualnym charakterze, przysługuje mu/jej do niej pełnia autorskich praw majątkowych i osobistych oraz że nie narusza jakichkolwiek praw osób trzecich lub (w przypadku osób/podmiotów reprezentujących artystów/artystki) dołączyć oświadczenie o posiadaniu prawa do zgłoszenia pracy na warunkach określonych w regulaminie.
4.2.2. oświadcza, że zgłaszany produkt stanowi przedmiot jego/jej działalności o charakterze produkcyjnym/przedsiębiorczym, że przysługuje mu/jej do niego pełnia praw majątkowych oraz że nie narusza jakichkolwiek praw osób trzecich.
4.3. W naborze nie mogą brać udziału pracownicy Organizatora ani bliscy osób wchodzących w skład Jury, tj.: wstępni, zstępni, rodzeństwo, małżonek, osoby pozostające w stosunku przysposobienia, osoby pozostające w takiej zależności, która mogłaby spowodować konflikt interesów podczas oceny zgłoszenia.
4.4. Kwalifikacja zgłoszeń będzie dokonywana na podstawie informacji zgłoszonych przez Uczestników/Uczestniczki.
5. HARMONOGRAM
5.1. Nabór rozpocznie się 22 grudnia r. i będzie trwał do 20 stycznia 2022 r. (ZMIANA DATY)
5.2. Ocena złożonych zgłoszeń będzie przeprowadzona niezwłocznie po otrzymaniu zgłoszeń, nie później niż do dnia 25.01, a o jej wynikach Uczestnicy/Uczestniczki zostaną poinformowane/poinformowani pocztą elektroniczną (emailem) na adresy wskazane w zgłoszeniach.
5.3. Zgłoszenia złożone w naborze nie mogą być uzupełniane ani anulowane. W przypadku chęci wycofania oferty złożonej w Programie, należy dostarczyć do Organizatora drogą mailową skan podpisanego oświadczenia o wycofaniu zgłoszenia.
5.4. Terminy realizacji i prezentacji instalacji artystycznej określa pkt. 3.2.4 Regulaminu.
5.5. Uczestnicy/ Uczestniczki, których prace będą prezentowane w ramach wystawy są zobowiązani złożyć u Organizatora Raport wg załącznika nr 1 do niniejszego Regulaminu do 22 lutego 2022 r.
6. WYNAGRODZENIE
6.1. Łączna wielkość środków przeznaczonych na realizację zadań określonych w Regulaminie wynosi 35 000 zł (słownie trzydzieści tysięcy złotych) brutto.
6.2. Wielkość środków przeznaczonych na poszczególne instalacje wyniesie od 5 000 do 10 000 zł brutto w zależności od kosztów określonych przez Uczestnika/ Uczestniczkę i zakwalifikowanych przez Organizatora.
6.3. Organizator może zwrócić się do Uczestnika/Uczestniczki o wyjaśnienie kalkulacji kosztów. Wszystkie koszty związane z prezentacją pracy/produktu są ponoszone przez Uczestnika/Uczestniczkę w ramach zgłoszonej kwoty.
6.4. Wynagrodzenie przekazywane będzie na podstawie umowy pomiędzy Organizatorem a Uczestnikiem/Uczestniczką wyłonionym/wyłonioną w wyniku oceny zgłoszeń. Wypłacona kwota będzie pomniejszona o stosowne należności publicznoprawne, takie jak składki na ubezpieczenia społeczne lub/i zdrowotne oraz podatki, w zależności od rodzaju umowy, sytuacji i sposobu rozliczania się Uczestnika/Uczestniczki. Rozliczenie nastąpi na podstawie rachunku lub faktury.
6.5. Wynagrodzenie będzie wypłacone w dwóch transzach. Pierwsza transza wypłacona zostanie po podpisaniu umowy, druga – po złożeniu i zatwierdzeniu raportu z realizacji. Wysokość transz określać będzie umowa i zostanie ona podzielona w zależności od kosztów, jakie musi ponieść Uczestnik/Uczestniczka przed rozpoczęciem wystawienia pracy/produktu.
6.6. W ramach umowy Uczestnik/Uczestniczka zobowiązany/zobowiązana jest do:
6.6.1. realizacji instalacji artystycznej służącej prezentacji pracy/rzeczy w sposób zgodny z Regulaminem oraz zawartą umową,
6.6.2. organizacji minimum jednego oprowadzania (lub podobnej formy spotkania dla publiczności) w terminie uzgodnionym z Organizatorem
6.6.3. przesłania raportu z realizacji przedsięwzięcia w sposób zgodny z Regulaminem oraz zawartą umową,
6.6.4. umieszczenia przy (lub w ) instalacji informacji o projekcie OpenHeritage w sposób określony w Regulaminie
6.6.5. W razie wykorzystania dokumentacji z Wystawy, do zamieszczenia w materiałach promocyjnych i informacyjnych realizowanego projektu logotypów Organizatora (OW SARP, OpenHeritage i Unii Europejskiej) oraz informacji o finansowaniu: Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Horyzont 2020, grant nr 776766. Obowiązek informowania o źródle finansowania projektu dotyczy także przekazów ustnych podczas wystąpień.
6.6.6. Jeżeli Uczestnik/Uczestniczka wystawy w niewystarczający sposób udokumentuje realizację przedsięwzięcia i osiągnięcie rezultatów lub złoży sprawozdanie niepełne, niezgodne z zaleceniami Organizatora, będzie zobowiązana/zobowiązany do jego poprawienia w ciągu 3 dni roboczych od uzyskania informacji zwrotnej z strony Organizatora. Po przekroczeniu ustalonego terminu Organizator może zażądać zwrotu kwoty wypłaconej w wysokości wprost proporcjonalnej do stopnia niewywiązania się z umowy i Uczestnik/Uczestniczka jest zobowiązana/zobowiązany do dokonania tego zwrotu.
6.6.7. W przypadku usunięcia pracy/produktu bez porozumienia z Organizatorem przed upływem terminu określonym w umowie Uczestnik/Uczestniczka będzie zobowiązany do zwrotu środków otrzymanych do tej pory od Organizatora.
7. OCENA ZGŁOSZEŃ I OGŁOSZENIE WYNIKÓW
7.1. Ocena zgłoszeń przebiegać będzie w następujący sposób (kryteria oceny zawiera załącznik nr 2):
7.1.1. ocena prawidłowości wypełnienia formularza. Odrzucane będą wnioski niepełne, nieprawidłowo wypełnione lub zawierające informacje niewystarczające do przeprowadzenia rzetelnej oceny merytorycznej. Organizator zastrzega sobie prawo do nierozpatrywania zgłoszeń zawierających opis działań sprzecznych z prawem, dobrymi obyczajami lub naruszających prawa osób trzecich, a w szczególności prac obraźliwych, dyskryminujących, nawołujących do nienawiści.
7.1.2. ocena merytoryczna cz. 1 dokonywana indywidualnie przez ekspertki/ekspertów wchodzących w skład Jury (patrz punkt 8 regulaminu) poprzez wypełnienie karty oceny wniosków. Jury utworzy wstępną listę rankingową na podstawie przyznawanych punktów.
7.1.3. ocena merytoryczna cz. 2. Jury podda dyskusji listę rankingową podczas posiedzenia (które ze względu na obostrzenia związane z pandemią może się odbyć online) i utworzy ostateczną listę rankingową
7.1.4. ocena finansowa będzie polegała na porównaniu proponowanych kosztów z opisem merytorycznym przedsięwzięcia oraz poprawnością w stosunku do ogólnie obowiązujących zasad. Ocenie będzie podlegać racjonalność kalkulacji kosztów, Jury może zasięgnąć w ramach oceny opinii dodatkowych ekspertów lub dokonać rozpoznania rynku. Jury może przeprowadzić dodatkowe konsultacje z Uczestnikiem/Uczestniczką w celu wyjaśnienia kalkulacji kosztów i/lub ich ewentualnej zmiany.
7.1.5. ocena końcowa: Jury podejmuje decyzję o przyznaniu finansowania wybranych zgłoszeń. Utworzy także listę rezerwową. Jury może podjąć decyzję o dofinansowaniu zgłoszenia w kwocie mniejszej niż wnioskowana i zgłaszający Uczestnik/Uczestniczka może przyjąć finansowanie lub z niego zrezygnować.
7.2 Ogłoszenie wyników nastąpi na stronie www.ohpraga.pl do (zmiana!) 27 stycznia 2022 r. W przypadku, gdyby konieczne było wydłużenie okresu oceny Jury niezwłocznie poinformuje o tym Organizatora, a Organizator Uczstniczków/Uczestniczki.
7.3 Przedstawiciele Organizatora w ciągu 5 dni roboczych skontaktują się droga mailową lub telefoniczną z wybranymi Uczestnikami/Uczestniczkami, którzy to w przeciągu 4 dni roboczych prześlą drogą emailową akceptację wyniku naboru. Brak akceptacji traktowany będzie jako rezygnacja z udziału, co spowoduje przekazanie informacji o naborze Uczestnikowi/Uczestniczce z listy rezerwowej.
8. JURY
W skład Jury wchodzą:
Dominika P. Brodowicz (PragaLAB)
Maciej Czeredys (PragaLAB)
Natalia Daca (PragaLAB)
Tomasz Fudala (Muzeum Sztuki Nowoczesnej)
Adam Lisiecki (Advisory Board PragaLAB)
Katarzyna Sadowy (PragaLAB)
Anna Tomaszewska (Advisory Board PragaLAB)
Ewa Wajda (PragaLAB), w zakresie oceny formalno-finansowej
9. FORMY PREZENTACJI WYSTAWY
9.1. Wystawa na Pradze Północ stanowi część większego przedsięwzięcia PRACA PRAGA, pod nazwą Living Memory Exhibition (LME). LME będzie prezentowane na stronie internetowej www.ohpraga.pl jako “Przewodnik po nieistniejącej wystawie”, łączący miejsca dziedzictwa pracy i produkcji na Pradze - Północ oraz teksty i prace artystyczne, które podejmują temat znaczenia dziedzictwa pracy współcześnie.
9.2. Instalacje PRACA PRAGA zostaną udokumentowana fotograficznie, a zdjęcia będą zamieszczone na stronie www.ohpraga.pl jako element Przewodnika.
9.3. Instalacje, ich zdjęcia, prezentujące je filmy i opisy mogą być publikowane (na co Uczestnicy/Uczestniczki udziel Organizatorowi licencji w ramach umowy):
9.3.1. Na stronach internetowych OpenHeritage (www.openheritage.eu) i PragaLAB (www.ohpraga.pl)
9.3.2. W mediach społecznościowych
9.3.3. W publikacjach popularnych i naukowych
9.3.4. Podczas konferencji, seminariów, spotkań i innych form upowszechniania wyników prac PragaLAB.
10. PRAWA AUTORSKIE, DANE OSOBOWE ORAZ POSZANOWANIE PRAC OSÓB TRZECICH
10.1. Wszystkie działania w ramach naboru oraz organizacji, dokumentacji i prezentacji wystawy prowadzone będą z poszanowaniem autorskich praw majątkowych i osobistych Uczestników/Uczestniczek zgodnie z ustawą z dn. 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
10.2. Uczestnicy/Uczestniczki zobowiązani są do przestrzegania praw autorskich i praw pokrewnych osób trzecich i mogą korzystać z utworów chronionych tylko w granicach dozwolonego użytku.
10.3. Uczestnicy/Uczestniczki, którzy zgłoszenia zostaną wybrane do realizacji na wystawie wyrażają zgodę na wykorzystanie ich wizerunku oraz danych osobowych wskazujących na autorstwo projektu w celu publikowania informacji o wystawie.
10.4. Administratorem danych osobowych Uczestników/Uczestniczek jest Oddział Warszawski Stowarzyszenia Architektów Polskich, ul. Foksal 2, 00-366 Warszawa, telefon 22 826 74 39 e-mail: rodo@sarp.warszawa.pl (dalej „Administrator”), dane Administrator będzie przetwarzał w celu wykonania zawartych z Uczestnikami/Uczestniczkami umów, dane będą przetwarzane przez dziesięć pełnych lat kalendarzowych od dnia wykonania umów. Ich podanie jest dobrowolne, jednak konieczne dla zawarcia i wykonania umów, podstawę dla przetwarzania stanowi art. 6 ust. 1 c) RODO. Uczestnicy/ Uczestniczki, przez cały okres przetwarzania danych osobowych będą mieli prawo dostępu do swoich danych osobowych i żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz prawo do przenoszenia danych, oraz, że prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego - do Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
10.5. Uczestnicy/Uczestniczki naboru zgadzają się do przestrzegania zasad etycznych projektu OpenHeritage, które zawarte są w załączniku nr 3. Zasady te obowiązują także Organizatora w stosunku do Uczestników/Uczestniczek.
11. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
11.1. Udział w naborze oznacza akceptację Regulaminu.
11.2. Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany Regulaminu i harmonogramu. W takim przypadku niezwłocznie ogłosi zmiany na stronie www.ohpraga.pl
11.3. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają obowiązujące przepisy prawa polskiego.
11.4. Organizator oraz Uczestnicy/Uczestniczki naboru zobowiązują się do podjęcia wszelkich sposobów polubownego rozstrzygnięcia ewentualnych sporów. W przypadku niemożności polubownego rozstrzygnięcia sądem właściwym dla rozstrzygania sporów wynikających z niniejszego Regulaminu jest Sąd właściwy dla siedziby Operatora Programu.
Share: